31.8.09

MERDEKA 3x..TAKBIR! 52 Tahun





Laungan Merdeka dan Takbir telah dilaungkan Oleh Prof Madya Dr Mohd Muhiden tepat jam 12 malam tadi,seluruh isi dewan Johor menyaksikan detik bersejarah tersebut yang bagi ana satu program yang sangat menarik walaupun sambutannya tidak seberapa kerana menghormati Bulan Ramadhan.,,Program Salam09 telah dianjurkan oleh JKP Kenegaraan Etika dan Kerohanian dengan Bantuan MPP dan JTK bersempena dengan tibanya tarikh keramat Malaya dengan tema satu Fikrah,Satu hadaf satu Malaysia,,(betulke temanya ni Hu3)..Show nasyid kami pown dah settle,,bagi ana,,nasyid kami x besla,,entah kenapa..mungkin sebab time tu dah 11.30 kot,xpown memg ana tak reti nasyid..beberapa masalah berlaku semasa program ini dijalankan tapi bisa di atasi dengan bijak oleh pihak penganjur:c,,moga kesilapan2 ini boleh memberi impak dan kesan Positif untuk program yang akan datang INsyaallah..Sebelum itu,majlis berbuka puasa bersama ISRAKIYYIN dan ISRAKIYYAT telah selamat berlangsung di jejantas selepas solat maghrib(BK7)..ana juga sempat memberi sedikit tazkirah walaupun pada hakikatnya bukanlah seorang pentazkirah dan time bagi tazkirah tu dah nak buka puasa aduhai,xleh nak berleter panjang('',)..

30.8.09

besdey My Pa yg ke 49




Alhamdulillah,pada 29-8-2009 haritu mengganjilkan umur ayahku kepada angka 49..aku memberi ucapan hari lahir kpd ayahku melalui khidMAT pesanaN ringkas(SMS) yg berbunyi"SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR,MOGA DIPANJANGKAN UMUR DAN DIMURAHKAN REZEKI.AMINN"pada petang semalam,walaupun agak lewat aku mengucapkan selamat padanya,namun apa yang penting,kita sewajibnya sering berbakti dan menghargai orang tua kita seiring dengan saranan Allah di dalam al-Quran secara mafhumnya,"berbuat baiklah kepada kedua ibubapamu",,

29.8.09

Gi Shopping ke Rantau Panjang













































aku terjaga dari lenaku,aku melihat ke jarum jam yang menuding ke angka 12,Astaghfirullahhalazim,lamanya aku terlelap,terlepas Dhuha aku..takpe,esok masih ada,itupown kalau umur panjang..So,pas aku terjaga dari tidur,aku diajak oleh sahabat aku untuk pergi ke Rantau panjang,,sambil terpinga-pinga,aku mempersetujui ajakan tersebut,,So aku terus Mandi dan bersiap..kami berlapan dengan menaiki 2 buah kereta(Kerata Saga hitam:Din,Hafiz,Amirul dan Idris/Kereta kancil Kak bi:Zikri,Mior,Nuar dan aku) bertolak dari Apium Nilam Puri lebih kurang jam 1p.m dan tiba di Masjid bersebelahan dengan Sungai Golok yang memisahkan sempadan Thailand Dan Sempadan Malaysia untuk menunaikan Solat Jumaat..Setelah itu,kami terus melepasi kawasan Kastam untuk membeli belah di kawasan yang terkenal dengan jualan yang murah.Aku telah menghabiskan Rm 1oo lebih untuk membeli barang yang dihajati termasuk jersey yang dipesan oleh adikku(Awas)dan seluar jean seniorku(ae Syafiq)..seterusnya kami menuju ke Suran S.U.K untuk menunaikan solat asar sebelum menuju ke Pantai Cahaya Bulan(PCB) untuk berbuka Puasa di restoran Cinta Selera.Setelah selesai mengisi perut dengan Secukupnya,kami singgah di masjid Ismail Petra untuk Settlekan solat maghrib dan seterusnya bertolak ke Masjid Al Muhammadi for Isyak n Terawikh Prayer(besla solat kat c ni,rase cam kat mekah plak hu3).,sempat juga aku beli ketayap kat gerai pakaian depan Masjid Muhammadi tu..Setelah itu kami ronda-ronda kawasan KB dan kawasan Stadium coz kami menyewa kereta Kak BI selama setengah hari yakni dari Jam 12am hingga 12 pm(RM 40),so rugilah kalau hantar awal(",)..tapi kami menyerah kalah juga coz dah xtau nak jalan ke mana dah,sume kedai dah hampir tutup..so kami pulang ke APIUM pada jam 11 lebih .Penat sungguh,,tapi bisa memberi komitmen untuk latihan Nasyid sempena Merdeka nanti..
k..rasenya abah dah Bank In duit ke akaun rini he3 coz tadi kol mak,mak kate abah nak
bank in kan,.tapi x kisahla bila2 pown..('',)
THANKs ALL..

28.8.09

Aduhai,,hebatnye SMS ni..Bahaye2!!



AlFatihah untuk Ustaz Ismail kamus yg baru menemui Allah sbntar tadi..satu kehilangan bsr buat agama dan negara.Alfatihah.smg Allah mencucuri rahmat kpdnya.tlg Fwd SMS..begini bunyi msj yg berleluasa di negara ini termasuk APIUM Nilam Puri,handphone ana juga telah menelan banyak msj sama yang memberitahu mengenai kematian beliau,Sehinggakan diumumkan di dalam Dewan Johor selepas Sesi ceramah drp Al Fadhil Ustaz Ubaidillah yg bertajuk Keajaiban Puasa..Ana pada mulanya terkejut dgn msj yg diterima,almaklumlah,Dr Ismail Kamus merupakan seorang Ulama yg tersohor di negara ini,terutamanya Ilmu beliau mengenai Alam Jin.Tetapi sekelumit perasaan hati ana mengatakan mesej itu bertaraf Dhoif,,ana terus mencari dalam Internet mengenai kematian beliau,tetapi tidak ditemui,sehinggalah diberitahu oleh sahabat ana Fahmi mengenai laporan Adik Ustaz Ismail Kamus yang mengatakan Abangnya(Ismail Kamus)masih sihat dan sedang mengerjakan Umrah.
(UTUSAN ONLINE)..Sebenarnya Insan Yang meninggal dunia ialah:
Dr. Ismail Md. Salleh iaitu The fisrt Blind senator(O.K.U) bukannya
Dr Ismai Kamus..


KAJANG 27 Ogos — Jenazah Allahyarham Prof. Datuk Dr. Ismail Md. Salleh selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Kantan di sini kira-kira 10.30 malam ini.Sebelum itu, jenazah beliau disembahyangkan di rumah keluarganya di Jalan Melati 2, Sungai Kantan, Fasa 2.

Beliau merupakan Senator dari kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) dan cacat penglihatan pertama yang dilantik.Arwah yang merupakan bapa kepada enam orang anak, pernah menyandang tugas selaku Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.Beliau dilahirkan di Pasir Mas Kelantan pada 1947 dan pernah mendapat pelbagai anugerah atas kecemerlangannya di bidang pengajian antaranya anugerah Guiness Book of Record sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat Doktor Falsafah.Beliau pernah melanjutkan pelajaran di University Illinois pada 1973 dan memulakan tugasnya sebagai pensyarah Jabatan Ekonomi Analisa Universiti Kebangsaan Malaysia sekembalinya ke tanahair.

Allahyarham meninggal akibat serangan jantung semasa dalam penerbangan dari China ke Singapura dan disahkan meninggal dunia di Hospital Besar Singapura kira-kira 8 pagi ini.

Beliau berada di Beijing untuk lawatan kerja selama dua hari.Jenazah Allahyarham tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia Subang dari Lapangan Terbang Senai, Johor kira-kira 7.30 malam.

Beliau meninggalkan isteri, Datin Hasnah Wahab dan enam orang anak berumur antara 12 dan 26 tahun.

AL-FATIHAH-

pesanan penulis:jangan terlalu percaya isi kandungan MESEJ BERANTAI,siasat dulu kesohihannya sebelum menyebarkannya kepada org lain.Moga ALLAH mengampuni dan merahmati kita AMINN.('',)

27.8.09

majlis berbuka puasa bersama celcom






ALHAMDULILLAH,rezeki Allah pada bualan puasa ni memang melimpah ruah,kadang2 tak tahu di mana mahu berbuka puasa,di masjid,surau,bilik kawan atau sebagainya..semuanya menyediakan makanan untuk berbuka puasa sepanjang ramadhan ni..So,pada harini 27hb 8 09..pihak celcom yang diketuai oleh DAto, Sulaiman Ahmad(Timbalan Presiden Celcom Wilayah pantai Timur)berbesar hati untuk menyediakan juadah berbuka puasa kepada seluruh warga APIUM NIlam Puri..Majlis berbula pada jam 6.30 Petang..Ucapan daripada Timbalan Pengarah API dan seterusnya tazkirah mantap dan sangat mengujakan hati2 mahasiswa nilam Puri yang disampaikan oleh Timbalan Presiden Celcom wilayah Pantai Timur..Ana sendiri sangat tidak menyangka beliau akan memberi tazkirah seperti seorang tok guru dan seakan-akan ahli Politik Islamic,,beliau dengan tawaduk mengatakan,,"Saya tau who am i,tak selogiknya berada di atas pentas ini,,tapi Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..." ..di mana saya mahu letak suruhan ini kalau tidak di sini.."itulah pepatah putih mengatakan"dont Judge the,Book By It Cover"('',)Ana menamatkan puasa pada kali ini dengan sekali suapan kurma untuk separuh masa pertama,dan kemudian menunaikan solat maghrib berjemaah dan seterusnya makan nasi untuk second half..berhenti sebelum kenyang..k daa..

pengalaman baru



(26-8-09)pada jam 9.45pm-11.05pm tadi,,julung2 kalinya ana dapat merasa suasana bermesyuarat bersama timbalan pengarah APIUM dan Ahli Jawatan Kuasa Kolej di bilik mesyuarat APIUM,,memang santai la,,ana diperkenalkan oleh saudara Nasrul kepada Timbalan Pengarah terlebih dahulu..pas makan makanan yang disediakan,ana terus pergi ke bilik Nasir iaitu Vokalis Utama kumpulan nasyid APIUM untuk berlatih nasyid sempena progam SALAM09(sambutan Kemerdekaan).Best gak lagu yang dia persembahkan kepada kami iaitu ZAki,Radi,Fahmi dan Arif Mustaqim,ana pown xdapat tangkap lagi lagu dia cammane,hafal pown x lagi,,Ahad ni dah nak perform..tapi takpe,ana akan dibantu oleh pakar dalam bidang nasyid coz ana ni org baru dalam team nasyid ni,,kira orang nk penuhkan kuota ahli je..ok,,ana dah ngantukla,,teringat plak kat sahabat ana yg dah berada di Mesir,,hmm

26.8.09

dengkinya...











To:Bakal Azhariyyun

huh,,saat jari jemariku menari-nari menulis entry ini,nun jauh di sudut balai berlepas KLIA,sahabat-sahabat seperjuanganku ketika mengambil STAM di Sarjana(Sekolah menengah Agama Dr Raja Nazrin Shah) suatu ketika dahulu sedang menunggu detik-detik waktu yang akan memisahkan mereka dengan cuaca negara,budaya negara dan mungkin konflik negara.Melalui sijil STAM yang baik keputusannya,Sijil itu boleh dikatakan sebagai tiket untuk mereka menyambung pelajaran di timur tengah.Walaupun aku tidak dapat bersama-sama mereka memasuki perut kapal terbang pada jam 4pagi yang akan membawa mereka menuju ke bumi kinanah itu ,aku berasa sangat gembira dengan semangat juang mereka yang tinggi untuk berada di jalan Allah.Secalit kekecewaan tercalit di hatiku kerana tidak dapat bertemu mereka di saat akhir mereka berada di negara Malaysia ini,hanya suara dan tulisan melalui telefon bimbit sahaja yang menjadi penghubung antara aku dengan Syazwan,Munzir,Arif,Rumal,Zaki,Yamin,Syahmi,Anoy,Alif,Syamil dan lain2.Hanya doaku sahaja mampu mengiringi mereka,,semoga antum selamat sampai dan gembira mencedok lautan ilmu Allah yang luas di sana,amin..(ana keluar daripada STAM kerana mahu menyambung pelajaran dalam bidang perguruan di Institut Perguruan Tun Hussein Onn Batu Pahat Johor IPTHO sebelum berpindah ke APIUM Nilam Puri)
penulis teringat Novel Ayat-Ayat cinta dan Ketika Cinta Bertasbih yang berlokasikan bumi Mesir.('',)

25.8.09

Mangapa Aku??

Manusia seringkali diuji dengan pelbagai ujian,,adakah kita mampu untuk menangani dan melalui ujian itu atau cuma mampu mengeluh apabila sesuatu ujian datang kepadamu.Begitu juga diri ana,entry ana sebelum ini ada menyatakan mengenai kepimpinan ana yang ana rasakan sangat lemah,dan pada jam 12.30pm(25.9.09) saudara Nasrul Alam iaitu Presiden JTK Apium Nilam Puri memberitahu ana untuk menggantikan posisi Saudara Hisyam(-entry sebelum ini-sahabat ana yang berpindah ke Mesir)dengan memegang taklifan sebagai JKP Sukan Dan Reakreasi.Saat itu,jiwa ana sangat tertekan,ana bimbang digelar gilakan kuasa atau sewaktu dengannya,,dan ana juga merasakan lebih ramai lagi insan yang layak untuk berada di posisi ini.Mengapa aku???mampukah aku???persoalan demi persoalan menerjah ke benak fikiranku.Ya Allah,bantulah hambamu yang hina ini untuk menjalankan tanggungjawab yang telah engkau berikan kepadaku.Amin.."boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah Mengetahui,sedang kamu tidak mengetahuinya".-Al Baqarah.216-

24.8.09

Rancangan Bersamamu..??




Alhamdulillah..masa terus berlalu tanpa menuggu kita..kita masih berada dalam bulan yang sangat mulia..ana nak kongsi pengalaman bersahur pada hari kedua..sungguh tragis..pada jam 3 pagi,ana tanak nasi dengan rice cooker bundle yg berharga rm15,,rice cooker ni jarang digunakan,juz kalau ade program je,almaklumlah,,kampus ni tidak dibenarkan untuk menggunakan rice cooker,,he3..ok,so ana pakat ngn jiran2 bilik,,Bukhairi,Dhamiri n the geng untuk bersahur di bilik ana,,ana jadi tukang masak nasi,bukhairi supporter hot dog,dhamiri rebus hot dot dalam heater,izwan supporter kurma dan zaid si pencuci periuk nasi..Ape yg sedihnya,makanan sahur kami hanyalah nasi dah seketul hot dog bercicahkan sos,,aduhai,,macam rancangan Bersamamu tu,,terfikir ana,beginilah nasib insan yang tidak mampu bahkan lebih tragis lagi,xperlulah dibandingkan dengan penderitaan yang dialami oleh warga palestin,,jauh panggang dari api,rasa bersyukur sgt terhadap yang maha pemurah kerana masih memberikan rezeki kepada kami.Alhamdulillah,..tapi kenyang juga walaupun makan menu buatan sendiri ni("",)..Sampailah saat berbuka puasa tidak terasa lapar dan dahaga,,suduh cukupkah makanan rohaniku pada harini..??untuk iftar kali ini,,ana dapat bersama dengan roomate(berbaju tulisan REM) dan jiran2 bilik ana,,ukhwah kuat ni hu2...Fastabiqul Khoiraat ok

Sekapur Sireh Majalah Majmuah


Sedikit Sudah Memadai

Pertama-tamanya mari kita sama-sama mengucapkan syukur ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurnianya,kita masih lagi berada di atas muka bumi yakni masih diberi peluang untuk berusaha membeli tiket Syurga.

Assalamualaikum kepada semua terutamanya pelanggan setia majalah keluaran majmuah lapan,apa khabar Iman anda harini?Alhamdulillah,segala puji bagi yang maha melihat lagi maha mendengar,MABRUK dan SYABAS saya ucapkan kepada sidang Redaksi Majalah yang telah berjaya meneruskan kesinambungan Ilmu dan cerita menerusi majalah ini dan ratusan terima kasih saya ucapkan kepada kalian yang memberi peluang dan ruang kepada saya untuk mencoret rasa hati dan melontar intipati pemikirin diri yang hina ini.

Alangkah bahagianya kehidupan ini sekiranya dibajai dan disirami dengan ajaran islam,alangkah beruntungnya kita sekiranya berjaya mendaftarkan diri sebagai penghuni Syurga yang merupakan impian setiap manusia,Alangkah ruginya kita jika kita hanya mengatakan “alangkah demi alangkah”tanpa sebarang langkah untuk menuju kepada matlamat kita.Justeru,saya menyeru diri saya yang penuh dengan noda ini supaya kita sama-sama berfikir dan bertindak untuk memperbaiki diri kita dari masa ke semasa supaya kita mendapat janji Yang Maha Esa iaitu Syurganya bukan direndam dalam Neraka.”Fastabiqul Khoiraat”berlumba-lumba kamu dalam kebaikan.Tidak perlu saya memberitahu langkah-langkahnya di sini kerana kita semua sedia maklum dan saya percaya kita semua mampu melakukannya.

Ya Allah,,aku adalah hambamu yg sangat hina,diberi tanggungjawab dan memikul amanah yang kelihatan enteng tetapi sukar bagiku,aku sangat lemah dalam memimpin,,kadang2 aku rasakan aku adalah penyebab musnah dan lembabnya sesebuah organisasi,,ampunkan aku wahai insan yang dipimpin,,kadang2 aku terfikir,,kenapa ini terjadi,,arghh,,sudah tentunya salah diriku sendiri,,dosa pada yang Maha Esa,sesama manusia dan mungkin daripada method dan uslub memimpin yang lemah,aku terlalu lemah sehingga aku terfikir mahu lepaskan semua tanggungjawab yg diberikan kepadaku,tetapi aku tidak mahu hampakan sahabat-sahabat yang memilih aku untuk memegang tampuk pimpinan ini,mereka pasti percaya yg aku mampu memimpin mereka,tetapi bagaimana,pimpinan aku sudah nampak cacatnya,dan aku rasakan sahabat-sahabat aku menyedari mereka berada di bawah pimpinan yg sangat lemah dan lembab,kasihannya mereka kerana mendapat pemimpin seperti aku,Maafkan aku ahli Majmuah 8 dan ISRAk,aku akan cuba yang terbaik untuk majmuah ini...

La Yukallifullahhu Nafsan Illa Wus aha..-Allah tidak akan membebankan manusia diluar kemampuannya(manusia)-


Akhir kata,saya sekali lagi ingin memohon juataan kemaafan sepanjang pemerintahan saya dalam kerajaan majmuah lapan Akademi Pengajian Islam Nilam Puri ini,saya juga berharap kepimpinan majmuah akan datang supaya terus menampal koyakan-koyakan kepimpinan yang telah dilakukan oleh tangan saya sendiri.Sekian..Majukanlah diri semata-mata kerana Allah

22.8.09

Alhamdulillah


Alhamdulillah..dapat juga ana merasai nikmat berbuka puasa pada hari pertama puasa ni bersama2 dengan sahabat ana iaitu Zaid,Bukhairi,Izwan dan Dhamiri,roomate ana tiada kerana pulang ke rumah untuk merasai nikmt berpuasa bersama keluarga tercinta,,makanan telah disediakan oleh pihak MURSYID iaitu pihak yg bertanggunjwb untuk menguruskan segala bentuk program sepanjang Bulan Ramadhan di Apium ini,,berbekalkan nasi berlaukkan ayam,air Sirap tanpa Gula,kurma yg disediakan oleh Zaid dan Anggur hitam yg baru sahaja dibeli oleh Bukhairi,ana selamat menamatkan puasa ana pada hari ini dengan suapan yg pertama('',)..malam semalam,ana dapat menunaikan solat sunat terawikh di Dewan Johor yg merupakan Solat Sunat rutin tahunan bulan ramadhan,,moga2 dengan lapan rakaat solat sunat terawikh ini diterima oleh Yang Maha Mengetahui..Untuk terawikh pada malam ni yakni malam kedua,,ana telah dipelawa oleh Zaid dan Dhamiri untuk Solat di Masjid Mulong,..Moga ana dapat menikmati nikmatnya bulan Ramadhan pada tahun ini bersama-sama dengan saudara seislam yg lain..Amin.

21.8.09

pemergian seorang sahabat..




Nilam Puri-Jumaat 21-8-2009:seorang pelajar Universiti Malaya Nilam Puri iaitu Mohd Hisyam B.Mahadi 19 telah meninggalkan Kampus APIUM untuk melanjutkan pelajarannya di Universiti Al Azhar Mesir pada 2.9.2009 ini rentetan keputusan cemerlang yang dicapai oleh beliau dalam peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia(STAM) dengan pangkat Jayyid Jiddan.Beliau meninggalkan kawasan kampus Nilam Puri setelah besalaman dengan rakan-rakan seperjuangannya dengan menaiki kereta honda merah yang dipandu oleh ayahnya encik mahadi...moga Allah memberkatimu..
Gud Luck wherever u are k..

TAHNIAHHHHHHHHHHHHHHHH,Ramadhan dah tiba('',)








Tahniah semua,,,alhamdulillah..kita sedang meniti detik untuk tiba di bulan yang sangat dinantikan oleh seluruh umat islam di dunia ini iaitu asshahru romadon..alangkah beruntungnya kita berada di bulan ini,,masakan tidak,pelbagai ganjaran yang menanti kita termasuk hadiah misteri iaitu Lailatul Qodar,,alangkah beruntungnya insan2 yang dapat beribadat kepada Yang maha mengetahui pada malam ini,,justeru,,kita tidak tahu bilakah malam qodar ini,.maka kita perlulah menghidupkan hari2 kita pada bulan ini dengan sepenuh2nya beribadat dan memohon kepada Allah moga2 selama sebulan kita beribadat kepadanya melatih dan membiasakan diri kita untuk terus beristiqomah dalam mengabdikan diri kepada pencipta kita..so,puasa kali ini ana sambut di Apium Nilam Puri,,cadang nak balik rumah,,first day bukak pose ngn family coz adik2 sume cuti,,tapi nak wat camne,,xde rezeki,tambahan pula tadi baru je exam mid sem bagi subjek math,,aduhai susahnya,,tapi nak wat camne,,kene minat gak math ni,,kalau tak kene repeat plak nanti,,sepanjang ana belajar math kat sini xpaham satu pown ish3..so antara usaha ana malam tadi ialah stay up,walaupun pelajaran ni memeningkan,ana mintak tolong Zikri ajar,..cadang xnak tidur malam tu,tapi ana tertidur juga rupanya,,bangun2 dah pukul 6.pastu pukul 7a.m minta Arif plak ajar,,dapatla paham sikit,,alhamdulillah,,ezam dah settle,pasni uruskan kerja yang tertangguh plak,,berbalik semula pada kisah ramadhan tadi,,ana kene buka pose dengan rakan seperjuanganla nampak gayenye,,insyaAllah,,seminggu sebelum Syawal,,ana pulang ke rumah untuk berpuasa bersama keluarga tercinta,,pastu sambut raye,,pastu final exam hu3..ok..cukuplah sekadar itu coretan ana sekitar Ramadhan yg tiba ini,,,Tahniah sekali lagi.."tarikh puasa kita pada kali ini sama dengan ulang tahun kebakaran masjid Al Quds-21 ogos-"..aku benci zionis Laknatullah.!!!