11.8.10

BERPENCAK DI MEDAN NAFSU..

ASsalam Qobla' Kalam.. Asslamualaikum kepada semua umat Islam yang pastinya sedang rancak berbicara soal ramdhan yang telah membuka tirai ujiannya. Pertamanya kita luahkan rasa bersyukur yang tidak terkira kepada Allah tuhan sekalian alam kerana memberi kita kesempatan untuk berada dalam bulan yang dikatakan sangat indah dan meriah. Bagaimana yang dikatakan dengan indah dan meriah ?. Jawapannya, kita yang menentukan keindahan dan kemeriahannya:)..

Baiklah, "apabila kita melihat" fenomena Ibadah yang dilakukan semasa bulan ini yakni ramadhan karim dengn bulan-bulan islam yang lain memperlihatkan perbedaan yang sangat ketara bukan dari segi ibadahnya, tetapi rating mereka yang mengerjakannya. Saya bagi contoh mudah dan saya pasti dekat dengan semua umat muhammad. SOLAT BERJEMAAH yang merupakan sunnah nabi hatta dilakarkan ketika nabi hampir menghembuskan nafasnya yang terakhir masih sempat ke masjid untuk solat berjemaah. Nah cuba lihat, itu ketika nabi sedang gering manakala kita yang sihat wal afiat masih lagi bermalasan untuk solat berjemaah. Sudah digambarkan pahala yang berganda bagi mereka yang menunaikan solat berjemaah, namun masih belum bernafsu dengan ganjaran tersebut. Pada bulan ini setiap amalan kita akan digandakan ganjarannya, bukan hanya dari segi solatnya, tetapi kesemuannya.

Jadi tunggu apa lagi,, kita sudah memasuki zon masa kecederaan untuk bersaing dengan umat-umat terdahulu yang amalan mereka sudah pasti umpama jurang dengan kita. Jika sebelum ini kita bermalasan untuk melakukan kebaikan, sama-sama kita uji diri kita untuk melakukan kebaikan selama satu bulan tempoh keaktifan bulan ini moga-moga kita dapat terus berterusan dalam melakukan kebaikan. Kerana itu ungkapan MADRASAH RAMADHAN seringkali digunakan bererti bulan ramadhan umpama Sekolah yang mendidik anak murid belajar supaya menjadi Pelajar yang berjaya. MUKMIN YANG SUKSES gitu.:)

Setakat ini sahaja coretan saya, saya mengucapkan selamat berpuasa dan berkejaran dalam melakukan kebaikan dan pastinya mendapat keredhaan Illahi.


Info:

* FESKUM sudah selesai
* Persembahan Nasyid Alharar di Kolej 11 VS INTRO 10
* Opah karai jalani pembedahan Peha yang patah. Syafakallah..Amiin
* Sudah memasuki alam assignment yang menyeronokkan:)

5.8.10

Masa Itu Nafas!!!

"Ya Allah Ya Tuhanku, Aku berlindung di bawah naungan mu, kau bantulah hambamu yang hina lagi dina yang senantiasa mengharapkan redhamu dalam setiap gerak langkahku.Ampunilah dosaku dan sahabat-sahabatku..Amiin"

"bila ko nak bersama blog ko,,dah berminggu ko tak update,bukankah itu diari ko?" Perasaanku berbisik.

"entahla, aku pon tak tau,,macam takda masa je nak Update, walhal senang je nak update ni..tapi,,entahla" Akalku cuba menjawab.

Sebelum masuk ke Universiti, aku pernah mendengar satu perkataan dalam bahasa arab " Soffu Muntazor",,barisan yang dinantikan artinya..Aku pelik dengan perkataan tu,,ada yang bilang, tinggal di Universiti ni akan sibuk, pada awalnya aku fikir, sibuk apanya, biasa jela..rilex and lepak-lepak jela.

Namun, pandangan awalku ternyata meleset, Sibuk terus sibuk,,Kuliah, program, projek,,,,,tak tau nak sebut macammana..Kadang-kadang perasaan malas tu menggedik dengan diri ini..Cuba bermanja-manja,, kadang-kadang aku belai juga si malas tu..Lagi dibelai, lagi mengada-ngada akhirnya memakan diri saja.

mingu kedua setelah MHS,, aku sudah turut serta dengan program motivasi pelajar di sekolah yang pernah ku lawati dan postkan di blog sebelum ini.. MAAHAD IHYA AHMADI(MIYA). Dapat juga pengalaman dengan 200 lebih pelajar yang terdiri daripada pelajar tingkatan satu hingga lima. Moga-moga mereka mendapat sedikit intipati program yang telah dijalankan..Amiin..

Sepulangnya dari program tersebut, diriku umpama pisang goreng yang mahu dibeli oleh pelanggan..Ada saja permintaan untuk diri ini diniagakan untuk ISLAM, kadang tak terjual juga.InsyAALLAH..bekerja untuk islam tiada rugi cuma untung sahaja.,Moga-moga kerja kecil yang ku lakukan samaada untuk Kolej, Universiti, atau fakulti mendapat keberkatan dan diredhai Illahi basisnya.

Dalam masa sebulan berada di sini, pelbagai peristiwa dan pengalaman baru yang dihidangi. Antaranya, bengkel keusahawanan, Iftar jamaie, Kuliah-kuliah agama, minggu PROMO persatuan, interview PALAPES, pulang ke Perak (kenduri kesyukuran) dengan menaiki motosikal "Mudah.com Ku", dan sebagainya. Berita terbaru adalah kes kematian seorang siswa yang terjatuh dari tingkat 5 kolej Raja Nazrin Shah. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan hamba-hamba yang beruntung.Amin..(Kisah lanjut anda bisa mencarinya sendiri). Kemudian, minggu ini berlangsungnya FESKUM, iaitu Festival Konvokesyen U.Malaya..Aku dikehendaki menjaga gerai PEMARAk(Persatuan anak negeri Perak), memang sibuk dengan Kuliah lagi. Kemudian dengan Kelab Nasyidnya yang katanya ada show yang banyak. Biarlah, yang penting diberkati Illahi semuanya.:)

1 Message Sent:

Radi: Salam,, tak balik bilik  ke, kami rindu kat ko ni??

1 message received:

Azrief: he3..nk2..satg..Arini aku tido kat lantai ke?

Ha3..terburai tawaku bermesej dengan Roomateku..Siswa Alam Bina..Beliau juga hairan dengan gelagat aku yang jarang berada di bilik. Kadang-kadang bila pulang ke bilik lewat malam, tertidur di atas katilnya kerana katilku ditingkat atas. Bila dia melihatku tidur kepenatan, timbul rasa kasihan dan membiarkan aku dengan tilam empuknya dan dirinya dibaringkan di atas lantai yang merupakan tempat tidurku:)

InsyaAllah, selepas ini aku akan menyusun masa-masa hidupku  yang umpama nafas, bila penat melakukan sesuatu, nafasku  akan bergerak kencang, begitu juga masa, bila kita melakukan sesuatu, seolah-olah masa itu cepat berlalu. Teringat satu kata-kata..Bila kita tak sibukkan diri kita dengan kerja kebaikan, pasti kita akan leka dan melakukan kejahatan".. ada benarnya bait-bait tersebut.Sekian....