MEOR FARID ASYRADI BIN MEOR ZAHIDI
-Penghantar Syariah-
“Apa itu syariah? adakah hanya menyatakan sesuatu itu haram? Makruh? Harus? wajib dan sebagainya?” Syariah Islamiyyah boleh didefinisikan sebagai hukum-hukum yang telah ditetapkan oleh Allah untuk hamba-hambaNya. Samada yang berkaitan dengan aqidah,ibadat,akhlak,muamalat dan sistem-sistem hidup dalam pelbagai aspek demi untuk kebahagiaan mereka di dunia dan akhirat. Sesetengah orang ada menyatakan bahawa jika sudah mempelajari ilmu syariah berdasarkan buku teks dan sukatan yang ditetapkan oleh pihak tertentu sudah mencukupi untuk memahami apa itu Islam. Namun, cuba kita fikir sejenak, mengapa adanya kursus atau bidang- bidang syariah di kolej kolej , Universiti tempatan malah Universiti antarabangsa itu sendiri. Sudah pasti Ilmu Penghantar Syariah itu penting dan perlu dipelajari walaupun kita bukan di dalam bidang Syariah itu sendiri. Syariah umpama satu bahtera yang luas yang membawa pelbagai muatan untuk menuju satu destinasi yang dituju iaitu mengetahui apa itu Islam dengan lebih terperinci seperti contoh pensyariatan mengerjakan haji, solat, puasa zakat dan sebagainya.
Cuba kita bayangkan sekiranya kita tidak tahu mengapa kita disyariatkan dengan perkara- perkara ini. Sudah pasti kita akan melakukannya menurut kehendak nafsu kita dan tanpa merasakan ia mempunyai hikmah yang besar di sebaliknya. Melalui ilmu Syariah, kita mampu merungkai persoalan- persoalan yang Allah anugerahkan kepada hambanya. Contoh lazim yang selalu kita dengar iaitu keizinan memakan daging khinzir ketika darurat di mana ketika itu kita tidak dapat menemukan makanan yang boleh dimakan selain dari daging itu, bukankan ia merupakan satu kebaikan atau kemaslahatan bagi mereka yang benar-benar diuji dalam keadaan darurat sehingga diizinkan untuk memakan khinzir yang pada awalnya adalah haram untuk mengelakkan dari kemudaratan yang lebih teruk umpama mati kebuluran.
Pembinaan Syariat Islam hanya berlaku pada zaman baginda Rasulullah masih hidup. Baginda berpegang kepada dua wahyu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Maka pada waktu hidup itulah prinsip-prinsip umum Islam diciptakan dan hukum-hakam diwujudkan. Secara ringkasnya, kaedah-kaedah Syariat ini sudah dimantapkan manakala dasar-dasarnya telah ditegak dan disempurnakan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Sama juga dengan pembinaan sesebuah negara, jika negara itu dibangunkan dengan asas-asas yang kukuh dan dasar-dasar yang mantap, sudah pasti negara tersebut tertegak dengan gahnya. Metodologi Syariah juga boleh diertikan sebagai kaedah ataupun bagaimana Syariah dilaksanakan. Dalam hal ini pasti kita terfikir bagaimana Islam mempunyai empat mazhab yang utama disamping pelbagai mazhab yang lain. Dalam setiap mazhab perlaksanaan syariah itu berbeza-beza mengikut pendapat para imam mazhab tersebut dan ada sesetengah pemegang mazhab yang terlalu taksub dengan mazhab yang dipegangnya. Nah, di sini pasti wujudnya kekeliruan bagi mereka yang tidak mendalami ilmu syariah dan sebagainya dengan lebih terperinci untuk memahami khilaf atau perbezaan pendapat yang membawa rahmat kepada semua.Analoginya mudah seperti gerabak kereta api, kereta api mempunyai satu landasan yang membawa penumpangnya kepada satu destinasi yang dituju dan cuba kita klarifikasikan landasan ini sebagai pegangan AL Quran dan sunnah, namun ada perbezaan dalam setiap gerabak iaitu ada gerabak yang mempunyai katil, bilik dan ada juga gerabak yang hanya disediakan kerusi serta meja. Perbezaan- perbezaan ini pada amnya adalah bagi kemudahan penumpang. Namun pada hakikatnya adalah untuk menuju ke arah satu destinasi iaitu memahami dan mengamalkan cara hidup islam yang bersifat syumuliah.
Konklusinya, kita dapat lihat bagaimana fungsi sumber-sumber syariah dalam menyelesaikan permasalahan yang timbul yang merangkumi semua aspek dan keadilan. Selain itu,kita juga dapat lihat bagaimana sesuatu hukum itu boleh berubah mengikut keadaan sesuatu tempat dan kesesuaian dengan masa. Dalam pada itu juga kita dapat melihat bagaimana sumber syariah itu boleh diwujudkan melalui Qias, Ijtihad dan sebagainya oleh para Imam yang mampu berijtihad dan kesemuanya berdasarkan dan tidak lari daripada dua sumber utama iaitu Al Quran dan As Sunnah.
Alhamdulillah. Score A for this first Individual Assignment:)
Comments
syeikh.... ni jawapan bgi tajuk assemen yg ne 1 ek???
tajuk pertama.
Silakan..tapi AWAS..jgn sama..cuma ambil cara penulisan.Anda pasti akan dikesan..sebelum tu..siapa anda anonymus???.
Alhamdulillah..:)