4.4.10

Coba liat kebesaran Illahi

Al-Qur'an ada menyebut:


أَمَّن جَعَلَ ٱلۡأَرۡضَ قَرَارً۬ا وَجَعَلَ خِلَـٰلَهَآ أَنۡهَـٰرً۬ا وَجَعَلَ لَهَا رَوَٲسِىَ وَجَعَلَ بَيۡنَ ٱلۡبَحۡرَيۡنِ حَاجِزًا‌ۗ أَءِلَـٰهٌ۬ مَّعَ ٱللَّهِ‌ۚ بَلۡ أَڪۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ

Atau siapakah yang telah menjadikan bumi sebagai tempat berdiam, dan yang menjadikan sungai-sungai di celah-celahnya, dan yang menjadikan gunung-gunung untuk (mengokohkan) nya dan menjadikan suatu pemisah antara dua laut? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Bahkan (sebenarnya) kebanyakan dari mereka tidak mengetahui. (QS. An-Naml [27] : 61)

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا
“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Fenomena Sungai di bawah Laut sebenarnya sudah lama dibincangkan dan ia menunjukkan lagi kebesaran illahi sehingga diberitakan dalam video berita indonesia penyelam atau penemu sungai ini Mr Jacques Yves Costeau memeluk islam setelah menemui profesor islam yang telah menceritakan perihal ayat Al Quran di atas.Namun begitu,berita mengenai keislaman beliau telah disangkalkan oleh kedutaan Paris dan ia menjadi tanda tanya akan kebenarannya kerana beliau sudah meninggal dunia pada 25 jun 1997 dan merupakan penemu Laut Atlantic dan Mediteranian, di teluk Aden di mana kedua lautan tersebut tidak bercampur kerana perbedaan suhu.Setelah disiasat,ternyata penyelam yang melakukan penyelaman serta penemuan sungai di bawah laut ini adalah orang rusia bernama Anatoly Beloshchin bukan Jacques Yves Costeau.Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut mengenai si penemu sungai di bawah lautan ini dan apa yang pasti Sudah banyak bukti kebesaran Illahi yang bisa dicungkilkan yang amat menakjubkan.Namun begitu berita di Vivanews mengatakan sungai ini sangat kemungkinan merupakan fenomena alam dan masih dalam penilitian.Menurut berita ini lagi Suasana dalam laut itu mirip sungai lengkap dengan lapisan seperti air yang berwarna agak kecoklatan. Ada pohon lengkap dengan dedaunan jatuh berguguran.
Apa-apa pun cuba kita renung dengan mata hati kita dan coba klik di bawah ini untuk menyaksikan dengan mata sendiri apa yang coba saya ertikan melalui entri saya kali ini..

No comments: