18.11.09

Cinta Munafik Part 2

Pagi itu diselimuti oleh hujan.Lebat.Jarum jam memanah ke arah angka 2.Dawwin Najah masih lena diulit mimpi.Mukanya yang cantik seakan-akan mengekprestasi mimpi yang dialami.Serius dalam tenang.Rakan sebiliknya Nur Kinanah masih leka membaca novel berjudul Si Penggali Kubur yang dikarang oleh Dr Haulid Al Harar.Jarinya yang mulus menyelak helaian novel yang mendapat tempat pertama dalam Sayembara Remaja.Dari satu helai ke satu helai dan membentuk helaian yang tebal.Hanya tinggal beberapa muka surat lagi untuk dikhatamkan.

Suara cicak berkumandang.Tariq masih cuba melelapkan matanya.Malam itu sangat aneh.Keadaan asrama lelaki yang terletak di sebelah bukit yang dikenali sebagai bukit berpenunggu seolah-olah tiada penghuni.Suara cicak yang mengundang ketakutan dalam hati seseorang itu menganggu pemikirannya.

"kalau cicak berbunyi bermakna nampak hantu tau".Muhammad Tariq teringat fakta palsu keterangan kawan sekelasnya yang bernama Ahmad Quwais ketika mereka berada di sekolah rendah.

"betulke cicak nampak hantu,ish mengarutla,takkan zaman serba moden ni ade makhluk tu".Tariq menenangkan gelora ketakutan dalam dirinya.Dia memang dikenali sebagai seorang yang penakut.Di atas kelemahannya itu,kawan-kawan yang lain suka menakut-nakutkannya dengan pelbagai cerita rekaan.Fiksyen semata-mata.Padahal dia merupakan seorang pengawas yang sangat garang.Ingatannya mengimbas kembali wajah-wajah pelajar tingkatan dua yang dirotan olehnya.

"Betulke tindakan aku ni,adakah aku mampu mengubah mereka dengan sebatang rotan yang tidak bernyawa,adakah aku berlaku adil"dia bermonolog sendirian.Jauh dihatinya terbit sebuah kekesalan terhadap apa yang dilakukan kepada adik-adiknya tadi.kesemua yang bersalah dirotan kecuali Zaki.Setelah Tariq bermain dengan perasaannya.Matanya berjaya ditutup kemas.Dia mula melayari mimpi.Mimpi yang menakutkan.Kebiasaannya mimpi yang dilalui adalah berkaitan dengan perasaan seseorang.Sekiranya seseorang itu memikirkan perkara yang indah,maka dia akan menerokai mimpi yang indah dan sebaliknya.

.........................................................................

Dirimu pembakar semangat perwira
Rela berkorban demi agama
Kau jadi taruhan berjuta pemuda
Yang bakal dinobat sebagai syuhada'
Itulah janji pencipta yang Esa .

Lagu Ainul Mardhiah dari kumpulan UNIC yang disetkan sebagai bunyi loceng memecah kesunyian pagi itu.Najah terjaga dari lena.Begitulah kebiasaannya.Dia mendisiplinkan dirinya untuk bangun jam 3 pagi.Mendekatkan diri pada sang pencipta kerana Allah bermegah dengan hambanya yang bangun malam untuk beribadat padanya.Matanya digosok-gosok.Dia tersenyum melihat sahabat karibnya yang tertidur di atas meja.Novel masih dipegang erat seakan-akan tidak mahu melepaskannya.

"Nur,kenapa tidur kat sini,sakit tengkuk nanti.Jom qiamulail sama-sama".Najah mengejutkan sahabatnya itu.Suaranya yang halus itu membuatkan Nur terjaga lantas tersenyum manja.

"Najah,Nur terlelap.Tadi tengah baca novel ni".Jawab Nur Kinanah sambil mengangkat novel yang sederhana tebal..Ajakan Najah untuk qiamulail disahut.Namun,matanya masih belum terbuka luas.Seperti ada batu pada kelopak matanya itu.Berat.

"tula.Tidur lewat lagi.Kan susah nak bangun.Orang suruh tidur awal degil".Najah memulas lembut telinga sahabat kesayangannya itu.Kinanah mengaduh sambil tersenyum dan berasa bahagia diperlakukan begitu.

"Nur tak boleh tidurla selagi tak habis bace novel ni.Seronok sangat.Dr Haulid ni mesti hebat orangnya kan.Nak sangat jumpa dia.".Kinanah memberi alasan.Cuba mengubah topik kepada perihal Dr Haulid.

"sudah-sudah.Jangan fikir pasal tu.Jom basuh muka.Ambil wudhuk.kemudian kita jumpa Allah. ok sayang.Intan payung.".Najah cuba mengingatkan Kinanah supaya jangan terlalu fikirkan perihal penulis muda yang namanya sedang meningkat naik.Mendapat pangkat Doktor falsafah dalam usia yang begitu muda.Hebat.Kinanah mengerti maksud sahabatnya itu.Dia tahu Najah sukar diajak berbicara mengenai seorang lelaki.Mereka dua menapak ke tandas yang terletak dibahagian tengah tingkat bilik mereka.Kelihatan tandas dipenuhi oleh sahabat-sahabat mereka yang lain.Kesemuanya berwajah berseri-seri dengan manik-manik air wudhuk yang melekat di wajah mereka.Hanya satu tujuan.Untuk mencecah dahi ke sejadah.

......................................................

Tariq masih hanyut dalam mimpi.Wajahnya yang tampan mudah membuatkan ramai pelajar wanita terpikat dengannya.Tambahan pula Tariq merupakan Presiden majlis Pelajar sekolah.Terkenal.Jam terus berputar ligat seolah-olah membiarkan manusia berada dalam kerugian.Waktu menghampiri subuh.Asrama lelaki dihiasi dengan pelbagai bunyi jam loceng.Jam loceng yang ditugaskan sebagai penggerak manusia dikala pagi menjajah.Tariq lantas bangun dari tidur.

"bangun syeikh,subuh dah ni.jom kejut adik-adik."Rakan sebiliknya dikejutkan terlebih dahulu.kawan-kawannya sudah biasa dengan perkataan sahabat mereka itu.malah sudah menghafalnya.

"ok bos.Bangun syeikh.subuh dah ni.jom kejut adik-adik".Ahmad Quwais mengejut sahabat-sahabat yang lain dengan mengajuk kata-kata Tariq.Tariq tersenyum malu.Sudah faham gurauan sahabat karibnya sejak kecil itu.

Mukanya dibasahi dengan wudhuk.pakaiannya digantikan dengan pakaian solat.Sehelai jubah yang panjangnya melepasi sedikit paras lutut dan sehelai kain pelikat menjadi pilihannya saban hari.kain serban dililit kemas di kepalanya.Mengikuti Sunnah Nabi.Rotan yang terletak di atas almari dicapai.Skuad Kejut Subuh(SKS) yang diasaskan oleh Tariq sendiri sudah bersedia menggempur musuh yang menyebabkan Umat Muhammad terus lena dalam mimpi.Iaitu musuh dari kalangan syaitan yang menghasut manja dan nafsu malas yang membuak-buak.Tariq dan sahabat pimpinannya yang lain perlu memastikan kesemua pelajar berada di Musolla sebelum azan subuh berkumandang.Pintu-pintu bilik diketuk.Selimut kulit babi maya yang menyebabkan manusia leka dan terasa berat dengan waktu subuh dihapuskan.Pelajar yang agak sukar bangun dicurahkan dengan kuantiti air yang sedikit,ada juga yang dirotan dan dijatuhkan dari katil yang rendah.Nampak kejam.kesemua penghuni asrama itu sudah maklum tindakan yang akan dilakukan dan mereka faham tujuan baik Skuad ini.Muazzin Masjid Ubudiah mula melaungkan azan.Musolla Induk madrasah Idrisiah sudah dipenuhi oleh insan-insan tarbiyyah.Beberapa pelajar yang lewat dikenakan denda seumpama ketuk ketampi dan sebagainya.Begitulah kebiasaannya.

.......................................................................

"Petang ini pihak pentadbiran mahu mengadakan perjumpaan dengan semua Pimpinan Pelajar di bilik mesyuarat.Enta tolong maklumkan pada semua ok.Jangan lewat ye.".kata ustaz Faisal kepada Tariq.Perjumpaan antara pihak pentadbiran dengan pimpinan pelajar jarang diadakan.Kadang-kadang hanya tiga kali setahun.Berita ini mengembirakan Tariq.

"baik Ustaz.Nanti saya akan maklumkan pada semua.Pukul berapa perjumpaan tu?".Tariq seakan-akan tidak sabar menantikan jawapan.

"pukul tiga petang tepat''.Jawab Ustaz Faisal Ringkas.Muka Tariq seakan bercahaya.Seperti ada sinar yang memancar ke arahnya.Lantas gambaran wajah seseorang bermain di kotak fikirannya.

5 comments:

Haulid Al-Hararr said...

tahniah akh.. perjuangan menuntut ketekunan dan kesabaran..nescaya di zaman mendatang natijahnya sangat memberangsangkan..projek yang bakal menggegarkan apium!hehe..

semoga dengan semangant akh, ana makin bersemangat juga..;)

Dr Asy said...

InsyaAllah Haulid..Kita gegarkan APIUM dengan Penulisan.Create sesutu yang baru.Tapi ana malu ngn penuliusan enta.Ana macam budak2 je.

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

subhanallah..mabruk sggh enta b'2 nie....teruskan p'juangan ye..Dr. Asy : kte blaja dri kesilpn,pnulisn bley dibaiki dr msa ke semasa..jgn t'lalu merendah diri...apa2 pn..bittaufiq utk enta b'2..=)

sarah said...

cerita awk ni byk berkenaan skolah lame saye laa...
hehe..
besh betol crte awk..yg nk rendh2kn dri tuu knpe...hehe

masyitah A.R said...

salam.. congrt arid.. pnlsan n jln citer yg bgs. klu bley t trbitkn r novel cinta munafik. owg ykin ko ley. ko mmg bkebolehn tgi..;)